Κενές Θέσεις στον Δημόσιο Τομέα

Θέματα Κυβερνητικών Εξετάσεων 2025 για Α8

Written by Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας | 24/05/2025 5:09 ΜΜ

ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ΤΗΣ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ Η ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΔΙΕΞΑΧΘΕΙ ΣΤΙΣ 25.10.2025 ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΠΡΟΝΟΙΕΣ ΤΩΝ ΠΕΡΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΓΙΑ ΔΙΟΡΙΣΜΟ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΝΟΜΩΝ ΤΟΥ 1998 ΕΩΣ 2024 ΓΙΑ ΘΕΣΕΙΣ ΕΙΣΔΟΧΗΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ Η ΑΡΧΙΚΗ ΚΛΙΜΑΚΑ ΔΕΝ ΥΠΕΡΒΑΙΝΕΙ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΚΑ Α8 ΤΟΥ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟΥ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΩΣ ΒΑΣΙΚΟ ΠΡΟΣΟΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΔΙΠΛΩΜΑ Ή ΙΣΟΤΙΜΟ ΠΡΟΣΟΝ


Η Ειδική Επιτροπή, η οποία, σύμφωνα με τις διατάξεις των περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμων, είναι υπεύθυνη για τη διεξαγωγή της Γραπτής Εξέτασης αναφορικά με τη δημόσια υπηρεσία, για την οποία εφαρμόζονται οι περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμοι του 1990 έως (Aρ. 4) του 2024, γνωστοποιεί ότι σε γενικές γραμμές η ύλη της πιο πάνω Γραπτής Εξέτασης είναι η ακόλουθη: Οι υποψήφιοι θα κληθούν να διαγωνιστούν σε εξέταση ικανοτήτων. Η εξέταση ικανοτήτων θα περιλαμβάνει δύο θέματα, διάρκειας 40 και 50 λεπτών. Κάθε θέμα θα περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής με πέντε (5) επιλογές απάντησης. Στόχος της εξέτασης ικανοτήτων είναι να αξιολογήσει την ικανότητα των υποψηφίων να λύνουν προβλήματα, γρήγορα και ορθά, συνδυάζοντας πληροφορίες (οπτικές, αριθμητικές ή γλωσσικές/λεκτικές) που τους δίνονται. Κάθε θέμα αξιολογεί μια από τις εξής δύο ικανότητες:

1. Λεκτική και 2. Αφαιρετική/Ποσοτική.
(Οι παρακάτω ερωτήσεις είναι δειγματικές και σε καμιά περίπτωση δεν καλύπτουν όλο το εύρος των πιθανών ερωτήσεων που θα συναντήσουν οι υποψήφιοι εντός των δύο θεμάτων της εξέτασης Ικανοτήτων). Σημειώνεται ότι όλες οι απαντήσεις δίνονται σε ειδικό φύλλο απαντήσεων και μόνο αυτό βαθμολογείται. Η διαχείριση του χρόνου αποτελεί ευθύνη των υποψηφίων, οι οποίοι προτρέπονται να έχουν μαζί τους απλό ρολόι χειρός (όχι «έξυπνα ρολόγια»).

Θέμα 1: Λεκτική Ικανότητα (διάρκεια: 40 λεπτά)
Το πρώτο θέμα της εξέτασης αξιολογεί την ικανότητα του εξεταζόμενου να κατανοεί λεκτικές πληροφορίες (έννοιες,
επιχειρήματα, κείμενα) και βάσει αυτών να προβαίνει σε λογικούς συλλογισμούς.

Παράδειγμα 1:
Υποθέστε ότι πάνω σε ένα τραπέζι βλέπετε τέσσερα φύλλα τράπουλας. Ένας φίλος σάς πληροφορεί ότι κάθε φύλλο έχει ένα χρώμα στη μία πλευρά και ένα σχήμα στην άλλη πλευρά και ότι ο κανόνας είναι αν μια κάρτα έχει μπλε χρώμα στη μια πλευρά, τότε έχει ένα κύκλο στην άλλη πλευρά. Βλέπετε ότι η μια πλευρά των τεσσάρων φύλλων είναι χρώματος μπλε, χρώματος κόκκινου, φύλλο με κύκλο και φύλλο με τρίγωνο. Ο φίλος σάς ζητάει να αποφασίσετε ποια κάρτα ή κάρτες πρέπει να γυρίσετε, ώστε να επιβεβαιώσετε αν ο κανόνας είναι αληθής ή ψευδής. Ποια φύλλα θα γυρίσετε;

α. μόνο το φύλλο με το μπλε χρώμα.
β. το φύλλο με το μπλε χρώμα και το φύλλο με το τρίγωνο.
γ. το φύλλο με το μπλε χρώμα και το φύλλο με τον κύκλο.
δ. το φύλλο με τον κύκλο και το φύλλο με το τρίγωνο.
ε. μόνο το φύλλο με τον κύκλο.
Η σωστή απάντηση είναι το (β).

Παράδειγμα 2:
Παρακάτω θα διαβάσετε συλλογισμούς που περιγράφουν γεγονότα. Θα πρέπει να δεχτείτε όλα τα γεγονότα που περιγράφονται ως αληθή ως προς το περιεχόμενο (όχι κατ’ ανάγκη και πραγματικά). Έργο σας είναι να διαβάσετε προσεκτικά τον κάθε συλλογισμό και να επιλέξετε την έγκυρη δήλωση (μια από τις πέντε εναλλακτικές α, β, γ, δ, και ε) που προκύπτει μόνο από το συνδυασμό της αλήθειας των προτάσεων που σας δίνονται.1245Όταν βρέχει στη Γεροσκήπου, βρέχει και στην Πάφο.

Όταν βρέχει στην Πάφο, δεν βρέχει στην Πέγεια.
Ή στην Πάφο βρέχει ή στη Γεροσκήπου.
Ποιο συμπέρασμα ακολουθεί λογικά από τα παραπάνω;

α. Βρέχει στην Πάφο και δεν βρέχει στην Πέγεια.
β. Βρέχει στη Γεροσκήπου και στην Πέγεια.
γ. Δεν βρέχει στην Πάφο.
δ. Δεν βρέχει στη Γεροσκήπου.
ε. Βρέχει στη Γεροσκήπου.

Η σωστή απάντηση είναι το (α).

Παράδειγμα 3:
Στον πάτο μιας δεξαμενής νερού υπάρχουν δύο βαλβίδες που επιτρέπουν τ o άδειασμά της. Πόσος χρόνος χρειάζεται για
να αδειάσει η δεξαμενή, αν ανοίξουν και οι δύο βαλβίδες μαζί;

Δήλωση 1: Αν ανοίξει μόνο η Βαλβίδα 1, η δεξαμενή θα αδειάσει σε 10 λεπτά.
Δήλωση 2: Αν ανοίξει μόνο η Βαλβίδα 2, η δεξαμενή θα αδειάσει σε 20 λεπτά.

Ερώτηση: Ποιες δηλώσεις χρειάζονται για να υπολογιστεί ο χρόνος αδειάσματος αν ανοίξουν και οι δύο βαλβίδες μαζί;
α. Η Δήλωση 1 μόνη της είναι επαρκής αλλά η Δήλωση 2 δεν είναι μόνη της επαρκής.
β. Η Δήλωση 2 μόνη της είναι επαρκής αλλά η Δήλωση 1 δεν είναι μόνη της επαρκής.
γ. Και οι δύο Δηλώσεις μαζί δεν είναι επαρκείς.
δ. Κάθε Δήλωση μόνη της είναι επαρκής.
ε. Και οι δύο Δηλώσεις μαζί είναι επαρκείς αλλά καμία μόνη της δεν είναι επαρκής.

Η σωστή απάντηση είναι το (ε)

Παράδειγμα 4:
Παρακάτω θα διαβάσετε ένα μικρό κείμενο το οποίο περιγράφει γεγονότα. Θα πρέπει να δεχτείτε όλα τα γεγονότα που περιγράφονται ως αληθή ως προς το περιεχόμενο (όχι κατ ́ ανάγκη και πραγματικά). Το κείμενο ακολουθείται από 5 δηλώσεις οι οποίες μπορεί να συνάγονται από όσα λέγονται σ’ αυτό, μπορεί και όχι. Έργο σας είναι να διαβάσετε προσεκτικά το κείμενο και να αξιολογήσετε ποια δήλωση υποστηρίζεται απ’ αυτό.

Κείμενο:

‘Όλοι ξέρουμε πόσο δελεαστικό μπορεί να είναι να έχουμε μία σοκολάτα ή ένα επιπλέον κομμάτι κέικ, ακόμα κι αν αποδεχόμαστε ότι είναι πιο υγιεινό να μην τα απολαύσουμε. Τι δημιουργεί όμως αυτή τη λαχτάρα για γλυκές λιχουδιές; Πολλοί επιστήμονες προτείνουν ότι είμαστε προγραμματισμένοι να επιθυμούμε τη ζάχαρη σε ένα ενστικτώδες επίπεδο, καθώς παίζει ιδιαίτερα ζωτικό ρόλο στην επιβίωσή μας. Η αίσθηση της γεύσης μας έχει εξελιχθεί για να λαχταρούμε τα μόρια που είναι απαραίτητα για τη ζωή, όπως το αλάτι, το λίπος και η ζάχαρη. Όταν τρώμε το φαγητό μας, η απλή ζάχαρη (γλυκόζη) απορροφάται στο λεπτό έντερο και μέσω της κυκλοφορίας του αίματος διανέμεται σε όλα τα κύτταρα του σώματος. Η γλυκόζη είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον εγκέφαλο καθώς αποτελεί την κύρια πηγή ενέργειας του εξαιρετικά πυκνού δικτύου νευρώνων που διαθέτει. Οι νευρώνες χρειάζονται συνεχή παροχή γλυκόζης από την κυκλοφορία του αίματος καθώς δεν έχουν τη δυνατότητα να αποθηκεύουν οι ίδιοι γλυκόζη. Όπως γνωρίζουν οι διαβητικοί, κάποιος με χαμηλό σάκχαρο μπορεί γρήγορα να πέσει σε κώμα. Σύμφωνα με το NHS, τα πρόσθετα σάκχαρα δεν πρέπει να αποτελούν περισσότερο από το 10% της ενέργειας που προσλαμβάνεται από τα τρόφιμα και τα ποτά καθημερινά. Αυτό το ποσοστό μπορεί να προέρχεται από μέλι, χυμούς φρούτων και μαρμελάδες, αναψυκτικά, επεξεργασμένα τρόφιμα ή την επιτραπέζια ζάχαρη. Αυτό το ποσοστό αντιστοιχεί σε περίπου 70 γραμμάρια την ημέρα για τους άνδρες και 50 γραμμάρια για τις γυναίκες, αν και μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με το σωματικό μέγεθος, την ηλικία και το πόσο δραστήριοι είμαστε. Πενήντα γραμμάρια ζάχαρης ισοδυναμούν με 10 κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη την ημέρα ή δύο κουτιά ανθρακούχου ποτού ή οκτώ μπισκότα σοκολάτας. Όταν βρίσκεστε στην
υπεραγορά, αξίζει να θυμάστε ότι τα προϊόντα ταξινομούνται ως πλούσια σε ζάχαρη, εάν περιέχουν περισσότερα από 15 γραμμάρια ανά 100 γραμμάρια και χαμηλά σε ζάχαρη, εάν έχουν λιγότερα από 5 γραμμάρια ανά 100 γραμμάρια.’

Ποια από τις παρακάτω δηλώσεις υποστηρίζεται καλύτερα από το κείμενο;

α) Μαθαίνουμε από μικροί να επιθυμούμε τη ζάχαρη ενστικτωδώς.
β) Είναι τεκμηριωμένο εύρημα ότι τα πρόσθετα σάκχαρα δεν πρέπει να αποτελούν περισσότερο από το 10% της ημερήσιας ενέργειάς σας.
γ) Τα χαμηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα μπορεί να οδηγήσουν σε κώμα.
δ) Όλοι οι άνθρωποι πρέπει να περιορίσουν την πρόσληψη πρόσθετης ζάχαρης στα 70 γραμμάρια ζάχαρης την ημέρα.
ε) Σύμφωνα με το NHS, οι νευρώνες χρειάζονται συνεχή παροχή γλυκόζης από την κυκλοφορία του αίματος γιατί
δεν μπορούν να την αποθηκεύουν.

Η σωστή απάντηση είναι το (γ).

Παράδειγμα 5:
Η Μαρία είναι καλύτερη στο πινκ-πονγκ και κερδίζει περισσότερα παιχνίδια από τη λιγότερο επιδέξια ξαδέρφη της. Παίζουν πάντα παιχνίδια στους 5, 9, 15 ή 21 πόντους. Ποια επιλογή από τις πιο κάτω δίνει στην ξαδέλφη της Μαρίας την καλύτερη πιθανότητα να κερδίσει ένα παιχνίδι;

α. Τα παιχνίδια 9 πόντων.
β. Τα παιχνίδια 15 πόντων.
γ. Τα παιχνίδια 21 πόντων.
δ. Τα παιχνίδια 5 πόντων.
ε. Η λιγότερο επιδέξια ξαδέλφη έχει την ίδια πιθανότητα να κερδίσει, ανεξαρτήτως πόντων.

Η σωστή απάντηση είναι το (δ).

Θέμα 2: Αφαιρετική/Ποσοτική ικανότητα (διάρκεια: 50 λεπτά)

Το δεύτερο θέμα της εξέτασης αξιολογεί την ικανότητα αφαιρετικού συλλογισμού (χρήση επαγωγικής σκέψης) και ποσοτικής σκέψης του υποψηφίου. Σ’ αυτό το θέμα ο υποψήφιος καλείται να λύσει προβλήματα που απαιτούν εύρεση κανόνων, όπως είναι τα πρότυπα ή οι ιδιότητες που μοιράζεται μια ποικιλία οπτικοχωρικών στοιχείων. Καλείται, επίσης, να λύσει προβλήματα ποσοτικού συλλογισμού τα οποία αξιολογούν την ικανότητα του ατόμου να συλλογίζεται με αριθμούς και να αξιοποιεί σημαντικές μαθηματικές έννοιες.

Παραδείγματα 1 - 3

Σε κάθε σελίδα θα βλέπετε γραμμές Σχημάτων. Σε κάθε γραμμή Σχημάτων θα υπάρχουν δύο σειρές σχημάτων, τα Σχήματα Προβλήματος και τα Σχήματα Απάντησης. Τα Σχήματα Απάντησης είναι αριθμημένα (α), (β), (γ), (δ) και (ε). Έργο σας θα είναι να προσέξετε καλά τη σειρά των Σχημάτων Προβλήματος και έπειτα να αναζητήσετε το σχήμα από τη σειρά των Σχημάτων Απάντησης (βρίσκονται στα δεξιά κάθε συνόλου Σχημάτων Προβλήματος) που είναι το επόμενο στη σειρά των Σχημάτων Προβλήματος. Την απάντησή σας να τη γράψετε στο Φύλλο Απαντήσεων.

 

 

 

Παραδείγματα 4 - 5

Παράδειγμα 4:
Οι ανακριτές της αστυνομίας χρησιμοποιούν ερωτήσεις για να αποσπάσουν πληροφορίες και μαρτυρίες για την ενοχή ή την αθωότητα του ατόμου που ανακρίνεται. Υπάρχουν τέσσερα πιθανά αποτελέσματα: (1) ένα άτομο έχει διαπράξει έγκλημα και λέει την αλήθεια ομολογώντας ένα έγκλημα που πραγματικά διέπραξε, (2) ένα άτομο διέπραξε έγκλημα αλλά δε λέει την αλήθεια ισχυριζόμενος ότι είναι αθώος ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι, (3) ένα άτομο δεν διέπραξε έγκλημα και λέει την αλήθεια ισχυριζόμενος ότι είναι αθώος για ένα έγκλημα που δεν διέπραξε και (4) ένα άτομο δεν διέπραξε έγκλημα αλλά δε λέει την αλήθεια ομολογώντας ένα έγκλημα που στην πραγματικότητα δεν έκανε. Οι ανακριτές έχουν στατιστικά στοιχεία που τους καθοδηγούν στην ανάκριση. Με βάση αυτά τα στοιχεία όταν κάποιος είναι κατηγορούμενος για έγκλημα και ανακρίνεται υπάρχει 80% πιθανότητα να μη διέπραξε έγκλημα, 15% πιθανότητα να
μη λέει την αλήθεια και 1% πιθανότητα να ομολογεί ένα έγκλημα που δεν διέπραξε. Με βάση αυτά τα στατιστικά στοιχεία, ποια είναι η πιθανότητα για ένα άτομο που διέπραξε ένα έγκλημα και λέει την αλήθεια, ομολογεί, δηλαδή, ένα έγκλημα που πραγματικά διέπραξε;