ΚΕΝΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΧΗΜΙΚΟΥ
Θέματα Κυβερνητικών Εξετάσεων 2025 για Α9-11
ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ΤΗΣ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ Η ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΔΙΕΞΑΧΘΕΙ ΣΤΙΣ 13.12.2025 ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΠΡΟΝΟΙΕΣ ΤΩΝ ΠΕΡΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΓΙΑ ΔΙΟΡΙΣΜΟ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΝΟΜΩΝ ΤΟΥ 1998 ΕΩΣ 2024 ΓΙΑ ΘΕΣΕΙΣ ΕΙΣΔΟΧΗΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ Η ΑΡΧΙΚΗ ΚΛΙΜΑΚΑ ΔΕΝ ΥΠΕΡΒΑΙΝΕΙ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΚΑ Α9 ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΚΑ Α11 ΤΟΥ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟΥ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΩΣ ΒΑΣΙΚΟ ΠΡΟΣΟΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΔΙΠΛΩΜΑ ́Η ΙΣΟΤΙΜΟ ΠΡΟΣΟΝ Ή/ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΣΟΝ
Η Ειδική Επιτροπή η οποία, σύμφωνα με τις διατάξεις των περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμων, είναι υπεύθυνη για τη διεξαγωγή της Γραπτής Εξέτασης αναφορικά με τη δημόσια υπηρεσία, για την οποία εφαρμόζονται οι περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμοι του 1990 έως (Αρ. 4) του 2024, γνωστοποιεί ότι η Γραπτή Εξέταση για τις θέσεις εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία, των οποίων η αρχική κλίμακα δεν υπερβαίνει την κλίμακα Α9 και την κλίμακα Α11 του κυβερνητικού μισθολογίου, για τις οποίες απαιτείται ως βασικό προσόν πανεπιστημιακό δίπλωμα ή ισότιμο προσόν ή/ και επαγγελματικό προσόν, θα διεξαχθεί το Σάββατο 13.12.2025.
Οι υποψήφιοι θα κληθούν να διαγωνιστούν σε εξέταση ικανοτήτων. Η εξέταση ικανοτήτων θα περιλαμβάνει τρία θέματα, δύο κοινά για όλους τους υποψηφίους και ένα που θα αφορά ξεχωριστή εξέταση ανά Ομάδα Θέσεων. Κάθε θέμα θα περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής με πέντε (5) επιλογές απάντησης. Στόχος της εξέτασης ικανοτήτων για τα κοινά θέματα είναι να αξιολογήσει την ικανότητα των υποψηφίων να λύνουν προβλήματα, γρήγορα και ορθά, συνδυάζοντας πληροφορίες (οπτικές, αριθμητικές ή γλωσσικές/λεκτικές) που τους δίνονται.
Κάθε θέμα αξιολογεί μια από τις εξής ικανότητες: 1. Αφαιρετική, 2. Κριτική (Ποσοτική/Λεκτική) και 3. Αξιολόγησης Καταστάσεων και Εργασιακών Σεναρίων.
(Οι παρακάτω ερωτήσεις είναι δειγματικές και σε καμιά περίπτωση δεν καλύπτουν όλο το εύρος των πιθανών ερωτήσεων που θα συναντήσουν οι υποψήφιοι εντός των τριών θεμάτων της εξέτασης ικανοτήτων).
Σημειώνεται ότι όλες οι απαντήσεις δίνονται σε ειδικό φύλλο απαντήσεων και μόνο αυτό βαθμολογείται. Η διαχείριση του χρόνου αποτελεί ευθύνη των υποψηφίων, οι οποίοι προτρέπονται να έχουν μαζί τους απλό ρολόι χειρός (όχι «έξυπνα
ρολόγια»).
Θέμα 1: Αφαιρετική Ικανότητα (διάρκεια 40 λεπτών)
Το πρώτο θέμα της εξέτασης αξιολογεί την ικανότητα αφαιρετικού συλλογισμού (χρήση επαγωγικής σκέψης) του υποψηφίου. Σ’ αυτό το θέμα ο υποψήφιος καλείται να λύσει προβλήματα που απαιτούν εύρεση κανόνων, όπως είναι τα πρότυπα ή οι ιδιότητες που μοιράζεται μια ποικιλία συγκεκριμένων οπτικοχωρικών στοιχείων.
Παραδείγματα Θέματος 1
Σε κάθε σελίδα θα βλέπετε γραμμές Σχημάτων. Σε κάθε γραμμή Σχημάτων θα υπάρχουν δύο σειρές σχημάτων, τα Σχήματα Προβλήματος και τα Σχήματα Απάντησης. Τα Σχήματα Απάντησης είναι αριθμημένα (α), (β), (γ), (δ) και (ε). Έργο σας θα είναι να προσέξετε καλά τη σειρά των Σχημάτων Προβλήματος και έπειτα να αναζητήσετε το σχήμα από τη σειρά των Σχημάτων Απάντησης (βρίσκονται στα δεξιά κάθε συνόλου Σχημάτων Προβλήματος) που είναι το επόμενο στη σειρά των Σχημάτων Προβλήματος. Την απάντησή σας να τη γράψετε στο Φύλλο Απαντήσεων.
Η σωστή απάντηση είναι το (α).
Θέμα 2: Κριτική Ικανότητα (Ποσοτική/Λεκτική Ικανότητα - διάρκεια 50 λεπτών)
Το δεύτερο θέμα της εξέτασης αξιολογεί την ικανότητα του εξεταζόμενου να κατανοεί λεκτικές πληροφορίες (έννοιες, επιχειρήματα, κείμενα) και βάσει αυτών να προβαίνει σε λογικούς συλλογισμούς. Καλείται, επίσης, να λύσει προβλήματα ποσοτικού συλλογισμού τα οποία αξιολογούν την ικανότητα του ατόμου να συλλογίζεται με αριθμούς και να αξιοποιεί σημαντικές μαθηματικές έννοιες.
Παράδειγμα 1:
Ο Ηλίας πλήρωσε περισσότερα από το Στέλιο για να αγοράσει αυτοκίνητο.
Ο Στέλιος πλήρωσε λιγότερα από το Χάρη για να αγοράσει αυτοκίνητο.
Ο Πέτρος πλήρωσε περισσότερα από την Ελένη για να αγοράσει αυτοκίνητο.
Η Ελένη πλήρωσε το ίδιο ποσό με το Χάρη για να αγοράσει αυτοκίνητο.
Αν οι παραπάνω προτάσεις είναι αληθείς, ποια από τις παρακάτω δηλώσεις είναι αληθής;
α. Ο Ηλίας πλήρωσε περισσότερα από τον Πέτρο για να αγοράσει αυτοκίνητο.
β. Ο Στέλιος πλήρωσε λιγότερα από τον Πέτρο για να αγοράσει αυτοκίνητο.
γ. Η Ελένη πλήρωσε λιγότερα από τον Στέλιο για να αγοράσει αυτοκίνητο.
δ. Ο Ηλίας πλήρωσε περισσότερα από το Χάρη για να αγοράσει αυτοκίνητο.
ε. Η Ελένη πλήρωσε λιγότερα από τον Ηλία για να αγοράσει αυτοκίνητο.
Η σωστή απάντηση είναι το (β).
Παράδειγμα 2:
Μελετήστε προσεκτικά τις δηλώσεις και τα συμπεράσματα που τις ακολουθούν και επιλέξτε μια από τις πέντε επιλογές
που σας δίνονται.
Δηλώσεις:
1. Μερικά ξύλα είναι καλώδια.
2. Όλα τα καλώδια είναι σύρματα
Συμπεράσματα: I. Όλα τα σύρματα είναι καλώδια.
II. Όλα τα ξύλα είναι καλώδια.
III. Μερικά ξύλα δεν είναι καλώδια.
IV. Όλα τα σύρματα είναι ξύλα.
α. Μόνο τα συμπεράσματα I και II ακολουθούν λογικά τις δηλώσεις.
β. Μόνο τα συμπεράσματα III και IV ακολουθούν λογικά τις δηλώσεις.
γ. Μόνο τo συμπέρασμα IV ακολουθεί λογικά τις δηλώσεις.
δ. Κανένα συμπέρασμα δεν ακολουθεί λογικά τις δηλώσεις.
ε. Όλα τα συμπεράσματα ακολουθούν λογικά τις δηλώσεις.
Η σωστή απάντηση είναι το (δ).
Παράδειγμα 3:
Μια δημοσκόπηση σε νέους και νέες που παρακολουθούν μεταπτυχιακά προγράμματα μηχανολογίας στην Κύπρο έδειξε
ότι το 60% των φοιτητών θεωρούσαν ότι η μηχανολογία είναι επάγγελμα ακατάλληλο για γυναίκες. Μια άλλη ερευνητική
μελέτη σε γυναίκες με μεταπτυχιακούς ή ανώτερους τίτλους στη μηχανολογία κατέληγε στο συμπέρασμα ότι το 99% αυτών
των γυναικών ήταν επιτυχημένες στο επάγγελμά τους.
Ποιο από τα παρακάτω συνάγεται λογικά από την παραπάνω παράγραφο;
α. Πολλοί φοιτητές στην Κύπρο έχουν λανθασμένες αντιλήψεις σχετικά με διάφορους κλάδους της μηχανολογίας.
β. Οι άνδρες με ανώτερους τίτλους στη μηχανολογία πιστεύουν ότι οι γυναίκες είναι ακατάλληλες για το επάγγελμα του μηχανολόγου.
γ. Κανένα συμπέρασμα δεν ακολουθεί λογικά τη δήλωση.
δ. Η μηχανολογία είναι ένα επάγγελμα κατάλληλο για όσους διαθέτουν μεταπτυχιακούς ή ανώτερους τίτλους στη μηχανολογία.
ε. Η μηχανολογία είναι ένα επάγγελμα κατάλληλο για γυναίκες με μεταπτυχιακούς ή ανώτερους τίτλους στη μηχανολογία.
Η σωστή απάντηση είναι το (ε).
Παράδειγμα 4:
Αν 5 φωτοτυπικές μηχανές χρειάζονται 5 λεπτά για να εκτυπώσουν 5 βιβλία, πόσο χρόνο θα χρειαστούν 100 μηχανές για να εκτυπώσουν 100 βιβλία;
α. 50 λεπτά
β. 100 λεπτά
γ. 5 λεπτά
δ. 10 λεπτά
ε. 1 λεπτό
Η σωστή απάντηση είναι το (γ).
Θέμα 3: Ικανότητα Αξιολόγησης Καταστάσεων και Εργασιακών Σεναρίων
Περιγραφή διαδικασίας γραπτής αξιολόγησης για τις τρεις Ομάδες Θέσεων.
Τo Θέμα 3 θα περιλαμβάνει μια σειρά ερωτήσεων με τη μορφή εργασιακών σεναρίων για τα οποία θα δίνονται πέντε (5) επιλογές απάντησης. Οι υποψήφιοι θα πρέπει να επιλέξουν μία (1) ορθή απάντηση για κάθε εργασιακό σενάριο που θα δίνεται. Οι ερωτήσεις του εξεταστικού δοκιμίου του θέματος αυτού αξιολογούν τη διοικητική ικανότητα, ήτοι, την ικανότητα εποπτείας προσωπικού και έργων, την οργανωτική ικανότητα, την ικανότητα λήψης αποφάσεων και επίλυσης ρεαλιστικών προβλημάτων, την ικανότητα ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού και την, εν γένει, δεοντολογική και επαγγελματική συμπεριφορά των υποψηφίων.
Οι απαντήσεις πρέπει να συνάδουν με τις αρχές του Συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας, του Περί Γενικών Αρχών Διοικητικού Δικαίου Νόμου και τον Οδηγό Συμπεριφοράς και Δεοντολογίας Δημοσίων Υπαλλήλων (2025). Στη συνέχεια δίνονται δύο ενδεικτικά παραδείγματα εργασιακών σεναρίων ανά ομάδα υποψηφίων.
ΟΜΑΔΑ Α ́
Παράδειγμα 1:
Σενάριο για αξιολόγηση ικανότητας διαχείρισης κρίσεων μετά από πρόβλημα σε γέφυρα.
Εργάζεστε ως πολιτικός μηχανικός για μια κυβερνητική υπηρεσία. Μια βασική γέφυρα στην πόλη σας έχει παρουσιάσει κάποια προβλήματα, προκαλώντας ανησυχίες για τη δημόσια ασφάλεια. Οι ανώτεροι σας απαιτούν άμεσες λύσεις, ενώ οι πολίτες ανησυχούν και έρχονται συνέχεια στην υπηρεσία για να παραπο-νεθούν. Ποια κατά τη γνώμη σας είναι η καλύτερη αντίδραση στο πρόβλημα από την πλευρά σας;
α. Υποβαθμίζετε το πρόβλημα για να μη δημιουργηθεί πανικός στους πολίτες.
β. Καθυστερείτε να απαντήσετε, ελπίζοντας ότι το ζήτημα με κάποιο τρόπο θα επιλυθεί από μόνο του.
γ. Δίνετε προτεραιότητα με μια διεξοδική μελέτη και δομική ανάλυση και προτείνετε επείγουσες επισκευές
με βάση τα ευρήματα των εμπειρογνωμόνων της υπηρεσίας.
δ. Δίνετε μια γρήγορη λύση χωρίς ορθή αξιολόγηση για να ικανοποιήσετε την πίεση από τους πολίτες.
ε. Αγνοείτε το ζήτημα και εστιάζετε σε άλλα έργα που έχετε αναλάβει ως υπηρεσία.
Η σωστή απάντηση είναι το (γ).
Παράδειγμα 2:
Σενάριο για αξιολόγηση ικανότητας διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού.
Εργάζεστε ως επικεφαλής μίας ομάδας στις Τεχνικές Υπηρεσίες ενός δημόσιου οργανισμού και παρουσιάζεται κάποιο πρόβλημα σε ένα κτίριο που ανήκει στην αρμοδιότητά σας. Διαπιστώνετε ότι τα στελέχη της Τεχνικής Υπηρεσίας σας διαθέτουν σίγουρα τις απαραίτητες τεχνικές ικανότητες, αλλά όχι την προθυμία ή την αυτοπεποίθηση να επιλύσουν το πρόβλημα. Τι ενέργειες θα κάνετε;
α. Θα λύσετε το πρόβλημα μόνος/η σας γιατί δεν μπορείτε να περιμένετε τα στελέχη σας να αφυπνιστούν.
β. Θα συζητήσετε το πρόβλημα μεμονωμένα με κάθε πολιτικό μηχανικό της υπηρεσίας και θα αποφασίσετε μόνος/η σας.
γ. Θα πάρετε πληροφορίες από τα στελέχη σας και θα αποφασίσετε μόνος/η σας για τον τρόπο που θα κινηθείτε.
δ. Θα συζητήσετε το πρόβλημα με όλα τα στελέχη σας και θα υιοθετήσετε την απόφαση που θα ληφθεί από τα στελέχη σας.
ε. Θα αναφέρετε τη συμπεριφορά τους στην ανώτερη διοίκηση για να το έχει υπόψη της.
Η σωστή απάντηση είναι το (δ).
ΟΜΑΔΑ Β ́
Παράδειγμα 1:
Σενάριο για αξιολόγηση διαχείρισης κρίσης μετά από λάθος
Είστε Νομικός/ή Σύμβουλος ενός φορέα του δημοσίου και κάνατε ένα λάθος σε μια σημαντική αναφορά που στάλθηκε στην ανώτερη διοίκηση. Ποια είναι η καλύτερη αντίδραση σε αυτήν την περίπτωση;
α. Καλύτερα να αρνηθείτε την ευθύνη και να ρίξετε την ευθύνη σε κάποιον/α άλλο/η συνάδελφο από το γραφείο.
β. Μπορείτε να προσπαθήσετε να διορθώσετε κρυφά το λάθος πριν το παρατηρήσει κάποιος/α.
γ. Καλύτερα να παραιτηθείτε από τη δουλειά σας για να αποφύγετε τις επιπτώσεις.
δ. Αγνοήστε το ζήτημα ελπίζοντας ότι θα περάσει απαρατήρητο.
ε. Αναγνωρίστε το λάθος σας, αναλάβετε την ευθύνη και προτείνετε διορθωτικές κινήσεις.
Η σωστή απάντηση είναι το (ε).
Παράδειγμα 2:
Σενάριο για αξιολόγηση οργανωτικής ικανότητας
Εργάζεστε σε φορέα του δημοσίου και μία νέα νομοθεσία επιβάλλει τροποποιήσεις στις διαδικασίες του φορέα στον οποίο είστε λειτουργός δημιουργώντας ανάγκη για άμεση προσαρμογή. Επιλέξτε την απάντηση που περιλαμβάνει όλα τα αναγκαία βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε για την προσαρμογή του φορέα και του προσωπικού του στις αλλαγές.
α. Συγκέντρωση και ανάλυση νομοθεσίας, Κατανομή ρόλων και ευθυνών, Εκπαίδευση και ενημέρωση προσωπικού, Διαμόρφωση νέων εσωτερικών κανονισμών, Αξιολόγηση και Προσαρμογή.
β. Κατανομή ρόλων και ευθυνών, Συγκέντρωση και ανάλυση νομοθεσίας, Διαμόρφωση νέων εσωτερικών κανονισμών, Συζητήσεις με την ηγεσία, Συναντήσεις με άλλους νομικούς συμβούλους.
γ. Εκπαίδευση και ενημέρωση προσωπικού, Κατανομή ρόλων και ευθυνών, Διαμόρφωση νέων εσωτερικών κανονισμών, Αξιολόγηση και Προσαρμογή.
δ. Συναντήσεις με νομικούς συμβούλους άλλων φορέων, Συγκέντρωση και ανάλυση νομοθεσίας, Κατανομή ρόλων και ευθυνών, Εκπαίδευση και ενημέρωση προσωπικού, Διαμόρφωση νέων εσωτερικών κανονισμών.
ε. Συνάντηση με την ηγεσία, Κατανομή ρόλων και ευθυνών, Εκπαίδευση και ενημέρωση προσωπικού, Διαμόρφωση νέων εσωτερικών κανονισμών, Αξιολόγηση και Προσαρμογή.
Η σωστή απάντηση είναι το (α).
ΟΜΑΔΑ Γ ́
Παράδειγμα 1:
Σενάριο για την αξιολόγηση διαχείρισης διαφωνιών στο χώρο εργασίας
Εργάζεστε ως επικεφαλής μίας ομάδας σε τμήμα ελεγκτικής υπηρεσίας και δύο συνάδελφοι της ομάδας σας βρίσκονται συνεχώς σε διαμάχη διαφωνώντας ο ένας με τον άλλο. Αυτό δημιουργεί κατάσταση έντασης στον χώρο εργασίας και διαταράσσει το γενικά καλό κλίμα που επικρατεί. Πώς αντιμετωπίζετε το πρόβλημα;
α. Τους λέτε ότι θα πρέπει να τα βρουν μόνοι τους χωρίς να εμπλακείτε εσείς στην διαφωνία, άλλωστε είναι μεγάλοι άνθρωποι.
β. Ζητάτε την μετακίνηση ενός από τους δύο για να λυθεί το θέμα.
γ. Παίρνετε το μέρος του ενός συναδέλφου απέναντι στον άλλο.
δ. Μεσολαβείτε στην κατάσταση και προσπαθείτε να ακούσετε και τις δύο πλευρές επιχειρώντας να βρείτε την πραγματική αιτία της διαφωνίας και ενθαρρύνοντας μία συμβιβαστική λύση.
ε. Καλύτερα να αποφύγετε να λύσετε το θέμα, άλλωστε μπορεί με τον καιρό να λυθεί.
Η σωστή απάντηση είναι το (δ).
Παράδειγμα 2:
Σενάριο για την αξιολόγηση ικανότητας διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού
Εργάζεστε στο Γενικό Λογιστήριο και έχετε αναλάβει πρόσφατα τη θέση. Καθώς οι περισσότερες εφαρμογές πλέον τείνουν να λειτουργούν με την υποστήριξη ηλεκτρονικών πλατφορμών, διαπιστώνετε ότι μέρος των υπαλλήλων της μονάδας σας δυσκολεύεται να χειριστεί τις νέες εφαρμογές πληροφορικής.
Πώς αντιμετωπίζετε το πρόβλημα;
α. Ζητάτε να μετακινηθούν οι εν λόγω υπάλληλοι και να αντικατασταθούν με άλλους, νεότερους/ες και περισσότερο εξοικειωμένους/ες με την τεχνολογία, οι οποίοι θα επιτελούν τις απαιτούμενες εργασίες πιο αποτελεσματικά.
β. Επισημαίνετε στους/ις υπαλλήλους τις ελλείψεις τους και τους συστήνετε να βρουν οι ίδιοι τρόπο για να βελτιώσουν την απόδοσή τους.
γ. Διερευνάτε τα υφιστάμενα προγράμματα επιμόρφωσης και φροντίζετε να τα παρακολουθήσουν οι υπάλληλοι που υπολείπονται γνώσεων και ικανοτήτων.
δ. Δεν εμπλέκετε τους/ις εν λόγω υπαλλήλους σε εργασίες στις οποίες απαιτείται η χρήση ηλεκτρονικών εφαρμογών και εξακολουθούν να επιτελούν τις εργασίες τους με τον παλαιό τρόπο.
ε. Ζητάτε να αναλάβουν άλλα τμήματα τις εργασίες με τη διαχείριση των πλατφορμών λόγω αδυναμίας των στελεχών της υπηρεσίας σας να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις.
Η σωστή απάντηση είναι το (γ).
Βαθμολογία
Επιτυχών/ούσα στη Γραπτή Εξέταση θα είναι όποιος/α συγκεντρώσει συνολική γενική βαθμολογία 50% τουλάχιστον κατά μέσο όρο και στο καθένα από τα θέματα που περιλαμβάνονται στην εξέταση 40% τουλάχιστον. Οι βαθμολογίες των επιτυχόντων θα υπόκεινται σε στατιστική επεξεργασία και η τελική βαθμολογία που θα δοθεί από την Υπηρεσία Εξετάσεων θα είναι με τρία δεκαδικά ψηφία. Η βαθμολόγηση των γραπτών γίνεται από βαθμολογητές που ορίζει η Υπηρεσία Εξετάσεων με βάση τους ίδιους κανόνες που εφαρμόζονται για βαθμολόγηση των γραπτών εξετάσεων για τα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Κύπρου και Ελλάδας.